O której zjeść ostatni posiłek? Wyjaśniamy!

0
173

Wiele osób, szczególnie na diecie, zastanawia się, o której godzinie należy spożywać ostatni posiłek. Według popularnej opinii optymalny wybór to godzina 18:00. Czy rzeczywiście tak jest? O której godzinie powinniśmy spożywać ostatnie dietetyczne posiłki? A może kolacja w ogóle nie jest nam potrzebna?

Czy warto rezygnować z jedzenia kolacji?

Osoby wprowadzające do swojego codziennego życia zasady zdrowego żywienia niekiedy postanawiają całkowicie zrezygnować z kolacji. Nie jest to dobrym pomysłem. Ostatni posiłek dnia jest bowiem równie istotny jak pierwszy. Organizm potrzebuje energii, a godziny, w których śpimy wbrew pozorom nie stanowią pod tym względem wyjątku. Rezygnując z kolacji zaburzasz metabolizm organizmu, a jednocześnie ryzykujesz pogorszenie jakości snu. Z czasem mogą pojawić się także obniżona efektywność i koncentracja. Zdarzyć się mogą również przemęczenie, nudności, a także bóle i zawroty głowy.

Kolacja koniecznie do 18:00? Obalamy mit

Do niedawna nie tylko osoby laicy, ale także dietetycy rekomendowali spożywanie ostatniego posiłku o 18:00. Dziś eksperci do spraw żywienia uważają, że to nie zawsze się sprawdza. Oprócz ryzyka, że nie dostarczymy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości energii na noc, istnieją również pokusy. Zbyt długi czas upływający od ostatniego posiłku do momentu spoczynku sprzyja pojawieniu się głodu. Badania pokazują zaś, że wieczorne podjadanie należy do najczęstszych przyczyn nadwagi.

Jak odpowiednio dobrać porę kolacji i postawić na posiłki dietetyczne?

Godzinę spożywania kolacji należy więc razie dopasować do własnego rytmu dobowego. Dotyczy to zresztą wszystkich posiłków. W kontekście kolacji istotny jest moment udania się na spoczynek. Ostatni posiłek najlepiej spożyć mniej więcej dwie lub trzy godziny przed snem. Posiłki dietetyczne wieczorem, wcale nie oznaczają grzechu! Dzięki temu unikniemy niezbyt korzystnego dla organizmu przejadania się na noc. Co więcej, typowe nocne marki czy osoby pracujące nocami mogą pozwolić sobie na posiłki nawet o stosunkowo późnej porze, na przykład o 22:00. Powinien to jednak być lekki posiłek, który nie obciąży zbytnio układu pokarmowego. Jeśli masz mało czasu na gotowanie, warto wypróbować dietetyczne posiłki z diety pudełkowej.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here