Sprzęgło jest wyjątkowo ważnym podzespołem w samochodzie, a jego konstrukcja jest dość skomplikowana, ponieważ jest złożone z kilku elementów, których poprawna współpraca jest niezbędna do tego, aby możliwa była płynna zmiana biegów w trakcie jazdy.

Z czego składa się sprzęgło?

Aby sprzęgło mogło poprawnie działać, konieczna jest współpraca kilku jego elementów składowych, takich jak:

  • łożysko,
  • tarcza sprzęgła,
  • docisk
  • koło zamachowe
  • wał korbowy
  • wałek sprzęgłowy
  • sprężyny

Jak działa sprzęgło ?

Sprzęgło ma za zadanie przekazywać moment obrotowy z wału napędowego, do wału napędzanego. W zależności do tego, z jakim typem pojazdu mamy do czynienia, mechanizm działania sprzęgła oraz jego budowa, może być nieco inna. I tak na przykład, samochody osobowe, wykorzystują najczęściej sprzęgło cierne, ponieważ skutecznie przenosi ono moment obrotowy, między skrzynią biegów a silnikiem. W momencie, kiedy wciskamy pedał sprzęgła w trakcie jazdy, przekładnia oddziela się do wału korbowego, dzięki czemu możemy płynnie zmienić bieg, Kiedy puszczamy pedał sprzęgła, wał korbowy oraz przekładnia z powrotem zostają dociśnięte przez sprężyny, pozwalając na dalszą pracę całego układu.

Rola wału korbowego w sprzęgle

Wał korbowy jest jednym z najistotniejszych części całego układu. Jest on bezpośrednio połączony z silnikiem, natomiast z drugiej strony łączy się z kołem zamachowym, które z kolei jest przymocowane do docisku. W sytuacji, gdy wytwarzany jest moment obrotowy, przekazywany jest on z wału korbowego, na koło zamachowe, które za pomocą docisku, przenosi go na tarczę sprzęgła.

Jak działa wałek sprzęgłowy?

Wałek sprzęgłowy jest jednym z elementów, które wchodzą w skład konstrukcji skrzyni biegów. Wałek sprzęgłowy znajduje się w górnej części skrzyni biegów, a dokładnie wystaje z niej, tak aby można było do niego przymontować tarcze sprzęgła. Wałek sprzęgłowy umożliwia więc wykonywanie tarczy ruchu obrotowego oraz przesuwanego, dzięki czemu możliwe jest odłączenie napędu poprzez samo wciśnięcie pedału sprzęgła.

Jak poprawnie używać sprzęgła?

Jak już wspominano, sprzęgło jest bardzo ważnym podzespołem w samochodzie, jego poprawna praca jest niezbędne do sprawnej pracy całego pojazdu. Jak zatem używać sprzęgła, aby nie narażać go na zbyt szybkie zużycie i awarie? Sprzęgło jest najbardziej narażone na obciążenia podczas jazdy miejskiej, ponieważ wtedy tarcza sprzęgła osiąga najwyższe temperatury, co naraża je na szybsze zużycie. Aby „oszczędzać” sprzęgło i nie narażać go na zbytnie przeciążenia, warto pamiętać o kilku sprawach:

  • odpowiednie ułożenie nóg i odpowiednie ruchy w czasie jazdy – sprzęgło należy wciskać całym ciężarem lewej nogi, utrzymując piętę przy podłodze, nie należy cały czas trzymać nogi na, lub bezpośrednio nad pedałem sprzęgła, ponieważ jadąc po nierównościach, z ustawioną nogą w taki sposób, sprzęgło będzie cały czas minimalnie wciskane.
  • unikanie jazdy na półsprzęgle
  • minimalne stosowanie sprzęgła – unikanie „profilaktycznego” wciskania sprzęgła.

Kiedy nadejdzie już pora wymiany sprzęgła, warto poszukać niezbędnych części online, na przykład na stronie https://nowesprzegla.pl.

[Głosów:1    Średnia:1/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here